Jdi na obsah Jdi na menu

Iron man

10. 7. 2008

Recenze - Iron Man

To, že sa už pred peknou dobou roztrhlo vrece s filmovými a následne i hernými adaptáciami slávnych komiksov, musel zaznamenať každý, aspoň trochu kultúrne pozitívny jedinec. Nové sfilmované dieťa spoločnosti Marvel s názvom Iron Man, rozpráva o zbohatlíkovi, ktorého rôzne okolnosti donútia stať sa tzv. superhrdinom. Na prvý pohľad má Iron Man veľkú podobnosť so Supermanom, na ten druhý podobnosť končí a začína naozaj už len v odrážaní guliek hrudníkom a leteckom skille. Zatiaľ čo Superman sa so svojimi schopnosťami narodil, a zvykol si na to že je jeho životným údelom zachraňovanie všetkých, od ľudí až po mačky na stromoch, Iron Man je jednoducho boháč ktorý robí to čo robí z osobných dôvodov, a i preto že na to má a všetko si to užíva. Priznám sa, že som nového kasového rekordmana hollywoodskeho strieborného plátna zatiaľ nezhliadol, k hre som teda prišiel skôr ako k jej filmovej predlohe, čo sa asi nestáva príliš často.

Iron Man je totižto až na niekoľko chvályhodných herných výnimiek, iba ďalšou z rady hier ktoré vsádzajú na predajnosť vďaka kvalitám filmu. To by samo o sebe nebolo až tak zlé, dočkali by sme sa typickej hry s mizernou kamerou, peknou grafikou a jednoduchým, ale miestami zábavným, herným systémom. Teda typickej, priemernej hry ktorá na chvíľu pobaví fanúšikov predlohy a príležitostných hráčov, ale nikoho neurazí. Iron Man na PC je však iba obyčajným portom z hernej konzoly. Aj tento fakt by sa dal prehliadnuť, hra by pôsobila v niečom divne, niečo by nefungovalo presne tak ako sú PC hráči zvyknutí a podobne, no je tu jedno veľké ALE.

Páčil sa vám Iron Man na screenshotoch a na graficky atraktívnych videách? Zabudnite na všetok materiál ktorým hru vydavateľ prezentoval, nachystajte si poriadnu dávku nostalgie, a pripravte sa na šok pre vaše oči v podobe „next-gen“ grafiky z pred šiestich rokov. Klasika nesúca meno Max Payne (1) vyzerá vedľa Iron Mana podobne, ako Porsche zaparkované medzi Škodovkami. Ak tu cítite niečo nekalé tak ste na správnej adrese, vývojári pre nás prichystali port z Playstation 2.A ak sa vám náhodou páčia okolité screenshoty, je to hlavne vďaka zapnutému vyhladzovaniu a filtrovaniu textúr natvrdo v ovládačoch grafickej karty.

Iron Man na PC si koleduje o titul najvtipnejšej hry za posledný rok. Ako inak by mohli tvorci predávať hru v cene niekoľko stoviek ťažko zarobených sk/kč, ktorej predajný úspech by bol silne diskutabilný už pred tými šiestimi rokmi? Skutočne vtipná partička ľudí. Plakanie nad rozliatym mliekom v podobe otrasnej grafiky a odfláknutej konverzie čiastočne zachraňuje aspoň to, že má hra podporu myši, ktorú niektoré porty najmä japonských hier ako hernú perifériu úplne ignorujú. Horšie je to už s nastavením, okrem zmeny ovládacích kláves sa nedá nastaviť prakticky skoro nič. Teda ak nepočítam nastavenie hlasitosti, čo považujem za nutnú samozrejmosť. To že si môže hráč vybrať medzi dvomi typmi rozlíšenia, (800x600 a 1024x768) je už iba jeden z mnohých výsmechov k hráčom.

Iron Man Ponúka 10 veľmi nudných misií, ktoré je možné za krátku dobu v priebehu niekoľkých hodín, bez problému preletieť a prestrieľať v kovovom super oblečku. Hrateľnosť neprináša ani jednu jedinú inováciu, a prakticky celú hru som s výrazom mučeného škrečka na tvári, prechádzal jednu lineárnu misiu za druhou. Náplň je obmedzená na lietanie a akciu. Obe zložky sú, ale tak málo nápadité a nezáživne prevedené, že i logická hra ako Tetris poskytne mnoho násobne vyššie vzrušenie.

Navzdory všetkému textu vyššie hra nie je vyložená katastrofa, respektíve jej herný mechanizmus je tak jednoduchý, že snáď ani nebolo čo moc pokaziť. Ovládanie je celkom dobré, kamera k môjmu prekvapeniu taktiež, i sprievodná hudba sa dá počúvať, zvyšok ako technické spracovanie, prezentácia, celkový dojem a hlavne herná náplň je však hlboko podpriemerná záležitosť, a nezachránia ju ani vyššie spomenuté klady. Celkom vydarené ovládanie samo o sebe hráča neprinúti k tomu, aby hral to čo je nezaujímavé a nezáživné. Vydarené ovládanie by malo byť samozrejmosť, to čo robí hru hrou je hrateľnosť, herná náplň, inovácia, príbeh a zábavnosť. Iron Man zlyháva na všetkých týchto priečkach. Ako klad hodnotím, že je v hre možnosť používania viacerých možných oblekov a zbraní, čo trochu zmierni pocit z inak úplne lineárneho zážitku.

Škoda že práve Iron Man, hra podľa filmu ktorý kritici väčšinou len chvália, musel pri transporte do hernej podoby spadnúť z výšin do týchto hlboko podpriemerných vôd. Čo viac chcete vedieť? Zahrajte si radšej oveľa lepšieho Spidermana 3, alebo skúste graficky lepšiu verziu na next-gen konzolách, počítajte však s rovnako lineárnou hrateľnosťou. Iron Man pri transporte na hernú scénu utrpel mnohopočetné zranenia, s ktorými ho možno odporučiť len skutočným fanúšikom a menej náročným hráčom.